Forfatterens bildeNT Nett

Positive signaler fra Arendal!

For en uke! Oppsummering fra en lettet og fornøyd forbundsleder.

Kommentar fra forbundsleder Karin Tanderø Schaug

Fra den politiske debatten med Kjerstin Wøyen Funderud (Sp), Maria Aasen-Svensrud (Ap), Mohamed Farahmand (H) og NTs Karin Tanderø Schaug.

Arendalsuken er over for denne gang og jeg kommer hjem med både tro og håp om at vi utgjorde en forskjell. En forskjell i å få frem rollen og ansvaret til Tolletaten samt ufordre på hva samfunnet ønsker og forventer av Tolletaten. Ikke minst, utgjøre en forskjell i det at politikere går tilbake til Stortinget og sloss videre for oss.

Toll og bananer!

For første gang handlet kanskje vår debatt om TOLL og ikke alt annet! Bare det i seg selv var forfriskende. Tidligere år har debatten fort dreid seg over på politi nettopp fordi politikerne er «tryggere» når de diskuterer det. Politikerne viste at de begynner å forstå og at de er opptatt av Tolletaten, samfunnsoppdraget vårt og vår rolle i trusselbildet- Samtlige partier ga meg håp for fremtiden. Så gjenstår det å se hva som skjer.

Hva lærte vi av politikerne?

Vi kan jo rulle litt terninger her også.. Hvordan opplevde vi de ulike partiene?

Arbeiderpartiet var et fyrverkeri. Maria leverte og engasjerte. Jeg har vært skeptisk til Arbeiderpartiets engasjement rundt Tolletaten. Det er jeg ikke lengere. Maria har en forståelse og innsikt i etater som vår, etter flere år i justiskomiteen. Jeg opplever at hun ser utfordringene og lytter aktivt. Terningkast 5

Senterpartiet var stø og holdt på sitt engasjement. Kjerstin er den politikeren NT har hatt mest kontakt med gjennom de siste fire årene. Hun kjenner oss og engasjerer seg i hele Tolletaten. Både på vareførselsområdet og grensekontroll. Det viste hun også under debatten. Senterpartiet har siden Sigbjørn Gjelsvik engasjert seg stort i Toll og viser gjennom revidert at de har handlet. Terningkast 5

Høyre har en historikk med ABE, effektivisering og avbyråkratisering. Dette har vi fått merke da de satt i regjering. Jeg opplever også at Høyre frem til nå, ikke har forstått hva Toll faktisk er og hvilket samfunnsoppdrag vi innehar. Møtene med Farahmand har på den andre siden vært veldig bra og han gjorde en super innsats under debatten. Spillet mellom AP og H var underholdene å følge, men jeg oppsummerer med at også Høyre ser viktigheten av Toll. Farahmand holder på ABE-kutt i offentlig sektor, men mener en skjerming av etater bør vurderes. Og de må ha en annet øye på operative etater. For her går kutt går rett i førstelinjen. Det har ikke Norge råd til nå.  Han fremhever også ressurser som kan agere på etterretning. Ikke minst, han mener Tolletaten har Norges beste etterretning innenfor sivile etater. Terningkast 5

Helge Andre Njåstad (FrP) var en travel mann under Arendalsuka, men måtte innom NTs arrangement selv om han ikke rakk selve paneldebatten.

FrP hadde ikke anledning til å delta under selve debatten, men Njåstad ytret et ønske om å

få til noe likevel. Han fikk derfor tid i starten av arrangementet. FrP har alltid vært opptatt av Tolletaten, noe han igjen bekreftet. Han viste betydelig mere engasjement og forståelse for Tolletaten nå som han sitter som leder i justiskomiteen. (Han deltok også i 2022 der han sa han i løpet av sine år på Stortinget og i Finanskomiteen, aldri hadde hørt om Toll). Det er veldig bra at han nå hører om og engasjerer seg i Toll. Vi trenger at begge komiteene forstår Tolletaten. Njåstad luftet spørsmålet om vi er under riktig departement. Terningkast 5

Nordisk samarbeid i praksis

Utover dette var også Svensk Tull/kust til stede. Forbundsleder Johan Lindgren orienterte om situasjonen i Sverige, historikk og trusselbilde. NT ønsket et nordisk perspektiv på problemstillingen da vi aldri er sterkere enn det svakeste leddet.

Norden synes attraktivt for organiserte kriminelle og samtlige land må ruste opp sine Tolletater.

Kampen mot organisert kriminalitet

Sjef for Kripos, Kristin Kvigne,  bekreftet nok en gang alvoret Norge står ovenfor. Hun poengterte viktigheten av teknologi, et globalt fokus og internasjonalt samarbeid. Hun sier tydelig at vi ikke har svenske tilstander, men vi har et momentum til å beholde kontrollen og hindre forverring. Vi satte stor pris på at Kvigne stilte på vårt arrangement.

Tolldirektøren holder på sitt perspektiv og ståsted. Vi står foran et alvorlig trusselbilde og Tolletaten må rustes til å stå i det. Børmer fokuserte på viktighet av ressurser. Vi trenger ikke utstyr hvis vi ikke har ansatte. Dette støtter vi 100%.

Bama deltok med sin kommunikasjonsdirektør Pia Gulbrandsen. Det at Bama bruker sin historie og stemme i offentligheten og på den måten sloss for en sterkere Tolletat, er veldig bra. Historien til Bama er uansett utrolig viktig. Og myndighetene må lytte sammen med politikerne. Det som skjedde i mars 2023, er det ingen som ønsker. Vi må lære av historien og faktisk ta de grep som er nødvendig.

NTs forbundsleder Karin Tanderø Schaug, kommunikasjonsdirektør i Bama, Pia Gulbrandsen, Kripos-sjef Kristin Kvigne og Tolldirektør Øystein Børmer.

Finansminister Vedum var tilstede fra onsdag til torsdag. Vi fikk dessverre ikke til noe møte, men jeg håper vi snart kan møtes til en samtale. Jeg rakk likevel en liten «handshake» etter podcast-innspilling mellom han og Erna Solberg og ser det som positivt at han kjente meg igjen i mengden. Finansministeren vår var god på debatten sist torsdag. VG ga han terningkast 5 og det var fortjent. Jeg vet ikke hva en «handshake» er verdt. Men gir terningkast 5 for innsats i revidert. Det ga oss en livbøje. Det er likevel budsjettet for 2025 som blir avgjørende for vår fremtid. Om Tolldirektøren må ta grep og nedskalere etaten eller ikke….

Tolletaten har de siste årene hatt tilstedeværelse under Arendalsuken med tollbåten liggende midt i sentrum. Mannskapet fra båten fikk "fri" til å møte på NTs arrengement!

Tolletatens sterkeste og mest undervurderte kort, er den forebyggende effekten vi har på hele samfunnet. Illegale stoffer som kokain og narkotika er side, men vi har en rolle på veldig mye annet også.  Norsk fauna, dyr, matsikkerhet, legemidler, falske merkevarer, strategiske varer, forurensning, norsk fiskeeksport for å nevne noe. Ikke minst, legge til rette for og sikre norsk næringsliv.  Det å glemme eller nedprioritere Tolletaten i beredskapssammenheng, eller opp mot sikkerhet er galskap.

Flere oppslag i pressen - og flere kommer

Ståle Talsnes fra TV2 intervjuet forbundsleder Karin Tanderø Scaug etter debatten. Tidligere i uken ble hun intervjuet av P4 etter debatten om Gjengkriminalitet.

Jeg vil takke for all engasjement og støtte under Arendalsuken. Dette ble den beste Arendalsuken for Norsk Tollerforbund sin del så langt. Vi har gjennom de siste årene prøvd oss frem med arrangementer og ulike møter. I år føler jeg vi traff på det meste. Vi fikk markert oss godt, med gode tilbakemeldinger og fulle hus. Vi fikk presseoppslag og har allerede avtalt flere møter utover høsten. Naturlig nok fra politisk hold, men også andre instanser som ønsket møter.

Stikkord for samtlige debatter er trusselbilde, kokaintsunami, barn og unge. Korrupsjon kom opp, ligger vi under riktig departement, Sikkerhetsmeldingen, forventninger til Tolletaten og ikke minst kontrollevne.

Takk til YS stat for deres arrangement. En viktig og god samtale om ulike sider av gjengkriminalitet.

Takk til Parat for at vi fikk delta på deres arrangement. Vi fikk frem bredden i etater som har en rolle i forebygging rundt barna våre. Ikke minst, takk for gode lokaler for debatt. I følge Farahmand, Arendals beste!

Takk til Arve Sigmundstad for holde et maraton av arrangement. To timer var lenge, men du var god!

Takk også til Kristin Kvigne, Øystein Børmer, Pia Gulbrandsen. Mohammed Farahmand, Maria Aasen-Svensrud, Kjerstin Wøyen Funderud, Helge Andre Njåstad, Kjetil Ravlo, Mona Øst, Svenn Erik Rath, Fredrik, Hans Erik Skjæggerud, Trygve Slagsvold Vedum og Johan Lindgren for gode møter og debatter. Om noen er glemt i forbifarten som takk til dere også - det var en travel uke :)

Karin