NT tar opp sitt engasjement i Europa

Oppdatert: for 1 døgn siden

23. september ble Norsk Tollerforbund tatt opp som medlemmer i den europeiske organisasjonen Union of Finance Personell in Europe (UFE) og forbundsleder Karin Tanderø Schaug ble valgt inn som visepresident.

UFE-president Florian Köbler og nyvalgt visepresident Karin Tanderø Schaug

Årets kongress ble avholdt utenfor den tyske byen Garmich Partenkirchen 23-25. september. Dette var den 51 kongressen i rekken etter opprettelsen av UFE i 1963.

Felles opprop om større satsing på tolletatene

Responsen på at fem nordiske organisasjoner meldte sin gjenkomst til UFE ble svært godt mottatt og enstemmig godkjent. Valget av både Karin Tanderø Schaug som visepresident og Steinar Myhre Knutsen som assosiert medlem UFEs presidium var også enstemmig.

En av de viktigste sakene for NTO var å få UFE til å samles om et felles opprop om å styrke de europeisk tollmyndighetene med økt bemanning, bedre kontrollverktøy og samkjørte kontrollhjemler. Bakgrunnen for dette oppropet er den pågående "kokain-tsunamien" som vi har opplevd spesielt i Norden de siste årene, men også den alarmerende veksten av organisert kriminalitet og kartellvirksomhet i Europa. En kriminell bølge som stadig senker terskelen for bruk av ekstrem vold, utpressing og påvirkning av politikere og myndigheter. NT og NTO fikk UFE enstemmig med på dette oppropet som nå vil bli brukt ovenfor EU-parlamentarikerne og TAXUD (underkomiteen for toll og skatt i EU), så vel som i de enkelte medlemslandene som fritt kan bruke oppropet inn mot sine egne myndigheter for å skape oppmerksomhet om saken.

Tollvesenets fremtid i EU og utfordringene med netthandel via apper som TEMU og SHEIN var også viktige punkter som ble diskutert i løpet av kongressen, i tillegg til flere saker om utviklingen av nye skattesystemer og samvirke innad i EU om skatt.

AI var også et diskusjonstema hvor flere land kunne orientere om hvor langt (eller ikke) de enkelte myndigheter har kommet i bruken av slike verktøy.

Alle delegatene på UFE-kongressen

Den lange veien tilbake til Europa

NT har i de siste drøye tre årene jobbet for å samle de nordiske organisasjonene i NTO til å igjen melde seg inn i UFE. Det har vært flere møter med UFE-presidenten og presidiet, både UFE-president Florian Köbler og leder av UFEs Tollkomite, Dermot Brown har deltatt på de NTO-kongressen i henholdsvis Oslo og Reykjavik, og NT har hatt møter med alle de nordiske NTO-organisasjonene både samlet og enkeltvis flere ganger for å til slutt enes om en gjeninntreden i UFE.

For NT har det vært viktig å få frem at det ikke er andre organisasjoner som KUN omhandler ansatte i Toll eller Skatt. Det gir en unik faglig tilhørighet og er et godt utgangspunkt for å dele informasjon og skape et kontaktnettverk utover de nordiske samarbeidet.

Videre har NT påpekt behovet for å stå samlet som fagforeninger og viktigheten av økt solidaritet i en verden som blir stadig mer vanskelig å stå alene i.

Hva er UFE

UFE er en organisasjon som samler fagforeninger for ansatte i toll- og skatteetater i Europa og består av til sammen 24 fagforeninger fra 14 ulike land.

I 2014 gikk et samlet NTO (Nordisk Toll Organisasjon) ut av UFE for å undersøke andre veier å få innflytelse for Skandinaviske tollsaker uten å finne noe som helt har kunnet erstatte den faglige plattformen UFE er. Fire av dem fem landene i NTO har meldt seg inn og blitt godkjente som medlemmer igjen i år. Dette er:

• Norsk Tollerforbund - (Norge)

• TULL/KUST (Sverige)

• Tollvardafelag Islands - TFI (Island) og

• Dansk Told- og Skatteforbund - DTS (Danmark)

De to finske organisasjonene i NTO, Tullivirkamiesliitto (TVML) og Tulliliitto (TL) har enda ikke fattet endelig beslutning om de også skal søke nytt medlemskap i UFE.

I tillegg til fire organisasjonene fra Nordisk Toll Organisasjon ble YS-forbundet Skattetatens Landsforbund (SKL) tatt opp som medlem igjen etter at de har vært utenfor siden tidlig 2000-tall.

UFE mellom kongressene ledes av et presidium - et styre, hvor Florian Köbler fra tyske DSTG (tysk fagforening for ansatte i skatteforvaltningen) og det er i dette styret NTs forbundsleder nå er valgt inn som styremedlem (vice president). UFE har normalt kongress annethvert år, og kan også ha møter i de to underkomiteene Customs Committee og Tax Committee i mellomåret. Presidiet i UFE møtes flere ganger årlig til styremøter, samt at det fra tid til annen arrangeres UFE-talks - webinarer - som alle i de ulike medlemsorganisasjonene kan delta på.

I tillegg til NTs forbundsleder i presidiet ble også NTO internasjonale sekretær valgt inn som et assosiert medlem (uten stemmerett) i presidiet. Dette for å være de nordiske organisasjonene i NTO sitt felles kontaktpunkt inn mot UFE. Det er pr nå NTs kommunikasjonsrådgiver som innehar dette vervet i NTO så Norsk Tollerforbund har som eneste land for øyeblikket to representanter på høyeste nivå i UFE.

UFE-delegatene fikk også besøke det bayerske finansdepartementet og møtte finansministeren under kongressen.

Relevante lenker og dokumenter:

Les også: