top of page
Photo Studio Lights

Nyheter fra NT

Forfatterens bildeNT Nett

Nordisk opprop om styrking av tolletatene

Under det årets møte i NTO (Nordisk Toll Organisasjon) ble det blant annet enighet om et felles opprop for å styrke de nordiske tolletatene.


NTO-møtet i 2024: Delegater fra TULL-KUST (SE), DTS (DK), TVML (FI) og TFI (IS) sammen med Karin Tanderø Schaug, Rune Gundersen og Steinar Myhre Knutsen fra NT.

Samarbeid på tvers i Norden er viktigere enn på lenge. Kokain-tsunamien fra Sør-Amerikanske karteller med knytninger til kriminelle nettverk i Europa leter alltid etter svakeste punkt for å innføre narkotika.



Felles "statement"

Med seg bringer de kriminalitet, ekstrem vold, utpressing og trusler som påvirker sikkerheten og tryggheten i samfunnet vårt. Legg til uroen i vårt naboland med "svenske tilstander" som har blitt et begrep i Europa over feilslått integreringspolitikk og sendrektig styrking av toll- og grensekkontrollen samt mangel på helhetlig kriminalitets-forebygging og -bekjempelse. De kriminelle nettverkene, som bygger mesteparten av sin virksomhet omkring narkotika, utvider nå sine nettverk til "crime as a service" i sine naboland - og Norge er ettertraktet pga betalingsevnen for blant annet kokain. I august innførte Danmark utvidet grensekontroll mot Sverige nettopp på grunn av svenske bander som "leier" ut unge kriminelle for å utføre drap, vold og annen kriminalitet i Danmark.

I Norge har vi nylig innført en økt grensekontroll med bakgrunn i PST trusselvurdering mot terror.


I Norge er det Politiet som har hjemmelsgrunnlaget og hovedansvaret for personkontroll på grensen - altså HVEM som slipper inn i landet vårt. Hver gang det er en situasjon som krever økt beredskap så må de styrke sin tilstedeværelse på grensen. Med alle de små og store grenseoverganger vi har i Norge - hvor det normalt ikke er politi tilstede, så gir det flere umiddelbare konsekvenser:

  • Det tømmes for politi som har andre presserende oppgaver andre steder i samfunnet - mindre ressurser til det politiet skal bidra med til daglig

  • Det kommer en stor ekstra økonomisk kostnad ifm utvidet reise og overtid

  • Det blir stor slitasje på de politifolkene som tar på seg ekstraordinært arbeid

  • Det er ikke nok politifolk til å bemanne samtlige grenseoverganger 24/7/365 - de må uansett ha bistand fra toll/forsvar om noe slikt skal vare over tid - slik vi så under koronakrisen.

  • Det blir to etater på grensen som jobber "bak" hverandre - i og med at politi kun foretar en personkontroll - deretter skal tolletaten gjøre sin jobb - det er lett å anta at en utvidet personkontroll i forkant av tollkontrollen er forstyrrende for objektutvelgelse og kontrolltaktikk.


Dette er ikke et innlegg som taler for eller i mot at Politiet er hjemmelseier for personkontrollen inn/ut av Norge, men det på høy tid at etatene får et mer formelt og praktisk samarbeid om å utnytte ressursene på grensen best mulig. Det er nå slik at det er Tolletaten som er eneste myndighet som har tilstedeværelsen og kontrollhjemler - og her ligger det uforløst potensiale som må utnyttes bedre. I alle nordiske land.


NTO ønsker også å påpeke prinsippene i å stoppe narkotikainnførsel så tidlig som mulig. Det er på grensen de store kvantaene passerer - når de når grossist- og detaljledd i by og bygd er det uendelig mange flere objekter politiet må identifisere, påspane, pågripe, etterforske og påtale. Småfiskene blir tatt - uten at det merkes nevneverdig på inntektene til bakmennene i de organiserte kriminelle organisasjonene. Alle nordiske land bør derfor intensivere innsatsen på selve grensen for å ta mer beslag FØR det spres over hele landet.


Med dette som bakgrunn ble NTO enige om følgende felles uttalelse (klikk for å utvide):

The customs and border control has never been more important

The “cocaine-tsunami” continues to wash over the European shores, organized crime cartels are getting stronger and the following violence and instability in our society are alarmingly increasing.


Thus, this is a big social problem by itself, it`s clear that border control in the Nordic countries has been neglected for too long – and a revitalization is long overdue. This is an intricate problem that must be addressed by all sorts of authorities, and customs must do their part: Every result made on the border multiplies the savings to the total national cost of crime and its effects on society and overall people safety.


The different Nordic customs authorities all lack human resources, modern and adequate equipment for control, legislative authority, modern technology and has much to improve in the sense of cross-border cooperation.


The Nordic Customs Organization call for action from the Nordic Governments to increase their effort to improve the everyday safety in our countries following these four steps (the inversed 4-3-2-1 strategy):


The main objective is to increase the security and safety of our citizens by increased and improved border control.


Politically the national governments must

• Agree on a lasting increase in funding of the Customs authorities – a long-term financial plan

• The legal basis must be explored and modernised to increase interdepartmental and international cooperation


Measures that each Customs authority must implement are:

• Increase the number of operational staff

• Equip the units with more and modern control-equipment and IT-tools

• Modernise and implement new legislation for more efficient border control and cooperation


The effects of this measures will be:

• Reduced accessibility of goods and services that makes the wanted criminal profit

• Reduced possibility to move criminal profit in/out of the countries

• Reduced access to the means and tools the criminals use to conduct their crimes

• Increased collecting, processing and sharing of information on flow of goods and persons connected to organized crime, with the intent to improve own and other authorities in their efforts to work more efficient and goal oriented.


This development is on a national, regional, European and global level, and it`s vital that the countermeasures are made all over the line. Organized crime is always looking for the weakest link, therefore it`s vital that the European and Nordic authorities stand together to battle the threats of border crossing organized crime.


The prospect of crime development that Europe and the Nordic countries are facing is utterly severe, and the European customs authorities are a vital part of the solution.

Du kan også laste ned dokumentet som PDF her:



Egne nettsider for NTO

Under møtet ble også de nyopprettede nettsidene for Nordisk Told Organisasjon offentliggjort. Adressen til denne er www.nordiccustoms.org. Organisasjonen har aldri hatt nettsider før, noe som også gjør søk og oppslag om dette organet vanskelig - man har vært avhengig av hva som er blitt lagret og skrevet i de nasjonale medlemsorganisasjonene opp gjennom årene. Nå er det etablert et "hjem" i skyen som til å begynne med gir informasjon om HVA og HVEM Nordisk Toll Organisasjon er. Her blir også pressemeldinger lagt ut. På sikt er det en intensjon at NTOs historie også samles på disse sidene. For lokal tilgang så har nettsiden også følgene nasjonale adresser:

i tillegg til www.nordicustoms.com, så det skal være ganske greit å søke seg frem til rett side.




Endret navn på NTO

Den nordiske interesseorganisasjonen for fagforeninger som organiserer ansatte i de ulike lands tolletaten har hatt flere betegnelser siden starten i 1923, og de har også vært litt ulike på de nordiske språkene. Nordisk Tolltjenestemanns Union (NTU) og Nordisk Tolltjenestemanns Organisasjon har vært de mest brukte. Norge foreslo på årets møte å endre navn - da det ikke lenger er forenlig for en organisasjon å bruke kjønnsuttrykk i navnet. Forkortelsen NTO beholdes, men fra og med 22. september betyr den nå Nordisk Told Organisation (dansk stavemåte). I internasjonal sammenheng brukes engelsk som arbeidsspråk og navnet NCO som står for Nordic Customs Organization - dette gir også et helhetlig uttrykk med den nye nettsiden som har adressen www.nordiccustoms.org.


NTO var enstemmige i å velge navn og ny logo (NTO/NCO har aldri hatt logo tidligere), med et tillegg at det skal lages en undertittel på et senere tidspunkt som beskriver nærmere at det er fagforeninger og ikke tolletater som omfattes av organisasjonen.


I samme forbindelse som navneendringen ble det også vedtatt et oppdatert sett med vedtekter for NTO/NCO. Disse blir nå kun offentliggjort på engelsk i motsetning til dansk og engelsk i tidligere versjoner. Om de ønskes oversatt så er det opp til hver enkelt nasjonale organisasjon å gjøre det. De gjeldende vedtektene finner du du etter hvert på www.nordiccustoms.org eller du kan åpne dem nå på lenken under:



Den norske delegasjonen på NTO-møtet og UFE-kongressen 22-25. september, Karin Tanderø Schaug (forbundsleder og visepresident UFE), Rune Gundersen (nestleder) og Steinar Myhre Knutsen (kommunikasjonsrådgiver og internasjonal sekretær NT/NTO)

Andre temaer på NTO-møtet

I år har NTO gått tilbake til å ha kongress annethvert år og kun NTO-møte i mellomåret. Dette for å kunne spare inn på utgifter og tidsbruk på reise nå som de fleste NTO-landene i år meldte seg inn i UFE. NTO har derfor et kort møte i forkant av UFE-kongressen i de årene den gjennomføres. I de andre årene arrangeres det NTO-kongress i et av vertslandene (går på rundgang mellom medlemslandene, neste år er det Danmark som er verter). Med kun et møte så ble også agendaen kortere enn vanlig. I tillegg til uttalelsen over, nye nettsider og nytt navn ble følgende diskutert under møtet:

  • Det ble gjort en gjennomgang av sakslisten på det etterfølgende UFE-kongressen, hvor det blant annet ble enighet om at Karin Tanderø Schaug fra Norsk Tollerforbund skulle holde en felles "innvielsestale" på vegne av alle NTO-landene som nå tilsluttet seg UFE. Det var også enighet om at hun stilte til valg som visepresident i UFE (som hun senere ble enstemmig valgt inn som) og at Steinar Myhre Knutsen (som nåværende administrativ sekretær i NTO) stilte til valg som assosiert medlem av UFE-presidiet for å tale NTOs sak, og rapportere tilbake. Knutsen vil også fungerer som vara for Schaug om hun er forhindret i å møte på styremøtene.

  • Det ble videre en lengre diskusjon på hva de ulike landene forventer av medlemskapet i UFE. Det er et lite sprik mellom organisasjonene, men det er en felles grunnleggende enighet om at solidaritet og tilhørighet i Europa er viktig.

  • De ulike landrapportene ble gjennomgått hvor hver organisasjon ga en status på lønnsnivå/lønnsoppgjør, personellstatus og andre "høydepunkter" siden forrige kongress på Island i 2023.

  • NT orienterte også om konsekvensene av Beredskapskonferansen i fjor og hvordan dette har vært med på å endre den politisk oppmerksomheten og pressedekningen Tolletaten og NT har fått siden. Det foreløpig resultatet er at Tolletaten er tilført en satsing på 250 millioner i 2025, om statsbudsjettet blir vedtatt i Stortinget før jul.

  • Det ble også enighet om at NTO skal sette ned et faglig utvalg for å gi inspirasjon til de ulike tolletater i Norden om samarbeid for innkjøp og andre typer avtaler (service, opplæring etc).

  • Det var også flere punkter omkring hvordan det tollfaglige utnyttes i de ulike etatene, hvordan fordelingen mellom ulike yrkesgrupper/utdanningsgrupper er og hva dette medfører for rekruttering, turnover, trivsel og utvikling. Desverre gikk tiden bort fra at det ble en grundig diskusjon så dette er noe NTO vil måtte komme tilbake til senere.


Les hele agendaen for NTO-møtet her:


I år ble også NTO-møtet gjestet av et annet norsk YS-forbund, nemlig Skatteetatens Landsforbund - SKL. De meldte seg også inn i UFE i år, og det var derfor naturlig å invitere de med når UFE ble diskutert på NTO-møtet, samtidig som vi sammen utgjorde den norske delegasjonen i UFE. Selv om SKL ikke er eller kan bli medlem i NTO, er det stor sannsynlighet for at også dette samarbeidet vokser seg sterkere ved at begge er med i UFE.



Organisatoriske ledd i NTO

Det er ikke et eget sekretariat eller ledelse i NTO, det hele drives på "dugnad" fra medlemsorganisasjonene. Likevel tas det stadig grep for å forbedre driften og profesjonalisere NTO. En felles arena som UFE vil forsterke et allerede tett og godt forhold mellom de nordiske landene. Her er nøkkelpunktene for hva NTO gjør og hvordan det drives pr nå:

  • Det er NTO-kongress annethvert år. Ansvaret for å arrangere går på rundgang mellom de ulike medlemslandene i denne rekkefølgen:

    • Danmark

    • Sverige

    • Norge

    • Finland

    • Island

  • Det landet som er vertsland for kongressen er også ansvarlig for å legge til rette for et NTO-møte året før, i sammenheng med UFE-kongressen. Dersom UFE-kongressen endrer år kan NTO endre sine møter/kongresser tilsvarende

  • Hvert år avholdes det også kvartalsvise NTO video-møter for å oppdatere hverandre om rådende situasjon.

  • Utenom disse møtene er det ofte flere bilaterale møter i enkeltsaker, slik NT har hatt med svenske TULL/KUST flere ganger i år - som også har ført til flere medieoppslag.

  • I Skandinavia deltar også representanter for DTS/TULL-KUST og NT på hverandres landsmøter.

  • NTOs informasjonskanal utad er nettsidene www.nordiccustoms.org

  • NTO har egen administrativ sekretær som koordinerer møter og informasjonsflyten inn/ut fra NTO til de enkelte medlemsorganisasjoner og til/fra UFE. Dette vervet har også plass i presidiet i UFE for å være felles kontaktpunkt og talerør for de nordiske landene der.

  • NT har nå en visepresident i UFE som også ivaretar behovene til NTO.

  • NTO har dermed to verv som deltar på presidiemøtene (styremøtene) i UFE.

Comments


bottom of page