top of page
Photo Studio Lights

Nyheter fra NT

Forfatterens bildeNT Nett

Hva skjer med lønna i Tolletaten?

Det kommer mange henvendelser inn til forbundskontoret, med både frustrasjon, sinne og skuffelse som fortegn. Det er kanskje til og med en underdrivelse. Lønn skaper følelser hos oss alle og for mange er nå tålmodigheten brukt opp.


Forbundsleder Karin Tanderø Schaug oppsummerer hva som faktisk er gjort omkring lønn i det siste og ikke minst hva som skal skje fremover.

skrevet av: Karin Tanderø Schaug, forbundsleder Norsk Tollerforbund


Det er derfor viktig for meg som forbundsleder å redegjøre for hva NT har gjort, hva vi mener og hva som skjer fremover.



Et historisk tilbakeblikk

Tollfaglig ansatte har sakket akterut de siste 30 årene. Det er liten tvil om det når vi ser at gjennomsnittslønn for en tolloverinspektør i dag er lønnstrinn 60. Det blir enda mer tydelig når vi ser at gjennomsnittsansienniteten i samme gruppe er 28 år. Går vi over til tollinspektører med for eksempel 10-15 år i etaten så ligger mange i tillegg bak nytilsatte ITO`er eller BATO`er fra 2022 og nyere.


Fra å være lønnsledende på 90-tallet, er vi med andre ord langt unna det nå.


Hvordan kom vi hit vil mange spørre seg, og svaret har flere sider. Jeg vil igjen trekke frem utsettsordningen som varte i over 30 år. Den har vært fullstendig ødeleggende ettersom nesten alle oppgaver og ansvar ble gitt gjennom utsett, da uten endring av stillingskode og lønn. Man måtte vente på lokale forhandlinger for kanskje å være så heldig å få oppjustert lønnen til riktig nivå. I mange tilfeller måtte man vente i flere år på at det skjedde.


Det betyr også at den enkelte gikk lenge uten riktig lønnsnivå og tapte på lønnsutviklingen som kunne vært. I tillegg ble en betydelig del av 2.5.1 potten (den lokale delen av de årlige lønnsforhandlingene, red.anm.) brukt på slike opprettinger, noe som også gikk utover alle andre ettersom resten av potten naturlig nok ble mindre … En tap-tap situasjon for alle ansatte.


Det var også andre faktorer som spilte inn, men jeg må fremheve dette som en av hovedårsakene.


Allerede i 2009 fremmet Øst-Norge tollerforening forslag om av å avvikle utsettsordningen på NTs landsmøte. Man begynte for alvor å se negative sider av ordningen, og medlemmene viste misnøye, men det var først i 2016 at ting begynte å røre seg. Frem til 2015 brukte NT advokat til å få juridisk vurdering og det ble lagt ned et stort arbeid på IDF-bordet. Dessverre lyttet ikke Tolldirektør Bjørn Røse. Regiondirektørene mente utsett fungerte godt og ordningen fortsatte. NT besluttet i 2015 å forfølge sak for sak.


I 2016 kom NT med sitt første konkrete forslag til løsning. Nemlig en ny personellordning. Daværende foreningsleder i Oslo, Alexander Fauchald stod bak forslaget. Det ble dessverre også nedstemt av regiondirektørene i 2018.


Etter kontinuerlig med press fra NT fra 2018-2020, eksempler på praksis, tilskrivning og dialog med daværende divisjonsdirektør, Erik Guldhav og Tolldirektør Øystein Børmer, ble utsett offisielt avviklet 1. oktober 2020. Da som en del av omorganiseringen i 2020 der alle ble innplassert i stilling. Fremover skulle alle ansatte, enten gjennom utlysning på stilling eller funksjon gjennom KARIUS, få riktig lønn og stillingskode fra første dag.



Vi har et enormt etterslep

Regningen på etterslepet fra utsett er enormt og vil nødvendigvis ta tid å rette opp. Men for å sette et bilde på hvordan situasjonen er nå, har jeg to eksempler:


Arbeidsgiver lønner nå nye tollinspektører opp mot 10 lønnstrinn høyere enn det som har vært vanlig. De mener det er riktig for å tiltrekke seg søkere og for å få de beste. Og det er selvfølgelig veldig bra for de som får tilbud om jobb. Problemet kommer først når man ser til de ansatte som allerede er i etaten. Da begynner det å skurre for mange. For det er et faktum at langt over 100 tollinspektører ligger lavere i lønn enn det siste kullet med ITOer ble tilsatt i. Det er også et faktum at mange førstetollinspektører om kort tid vil bli forbigått av de samme pga lønnsstigen man står i som tollinspektør.


Et annet eksempel er at tolloverinspektører og spesialrevisorer med 30 års erfaring ikke matcher startlønn for ansatte tilsatt utenfra, i f.eks. stillinger i HD eller ED. Tollfagliges høyeste stillingskode med flere tiår i etaten, matcher altså ikke startlønnen i andre deler av etaten. Det er ikke greit, og dette mener jeg er et alvorlig problem for etaten.


Vi har mange flere utfordringer enn de som er nevnt her, så dette er bare par eksempler.



Tolldirektør Øystein Børmer gjestet NTs styresamling i november og fortalte om hva etaten jobber med for å rette opp i lønnsproblematikken innad i etaten.

Hva gjør NT med dette?

  • NT nedsatte i 2019 et eget lønnsutvalg som innhenter, utarbeider og og støtter oss med fakta, utvikling og statistikk. Dette er uvurderlig i vårt arbeid og gir oss en tyngde mot arbeidsgiver. Dette utvalgets arbeid er også godt anerkjent av etaten.


  • NT samler også hele forbundsstyret hvert år i en såkalt tariffsamling. Der legges strategi, ulike utfordringer fremlegges og vi forbereder de forskjellige oppgjørene. Dette bidrar til en helhetstanke.


  • NT har siden 2022 fremmet flere 2.5.3 krav (lønnsforhandling på særlig grunnlag, altså utenom lønnsoppgjørene, red.anm.) der ulike grupper er hevet. Totalt har etaten brukt over 15 millioner kroner på disse kravene. Dette året kom også KARIUS i stand.


  • I 2023 fremmet NT forslag om garantilønn. Nettopp for å sikre at alle ansatte får en anstendig lønnsutvikling.


  • Våren 2024 fremmet vi nok et 2.5.3 krav som igjen skal sikre ansatte med lang fartstid. Vi har et ønske om et betydelig løft med mål om å skape en balanse og opplevelse av likeverd i etaten. Dette kravet behandles nå i disse dager og vi håper på avklaring tidlig i 2025.


  • Fredag 22. november 2024 hadde NT møte med divisjonsdirektør i GD og HD. Her ble historikk, utfordringer og fremtid diskutert. Det var viktig for NT å få satt de nye lederne inn i problemstillingen så fort som mulig, ettersom de nå jobber med kravet som er sendt inn. Det er viktig at vi treffer riktig, at det er bærekraftig og en løsning vi kan bygge videre på.


  • 29. november 2024 stilte tolldirektøren og divisjonsdirektøren i VD og HD på vårt forbundsmøte. Også her blir lønn diskutert, og tolldirektøren anerkjenner at etaten har en utfordring på dette området. Han bekrefter at HD har fått oppdrag å jobbe frem et forslag opp mot vårt 2.5.3 krav fremmet i sommer, men også et såkalt målbilde om hvor etaten må gå når det kommer til lønn.

    Det er forventet at resultatet av dette og endelig behandling av 2.5.3 kravet kommer i starten av 2025.


NT mener at lønnspolitikken i etaten, siden det nevnte nittitallet, har manglet en helhetstanke og kanskje et målbilde. Jeg er derfor veldig glad for oppdraget fra tolldirektøren. Frem til nå har etaten jobbet altfor mye med brannslukning og hatt lite eller ingen fokus på hvor man vil. Jeg er overbevist om at helhet og langsiktig strategi må til for at vi skal komme ut av denne krevende situasjonen.



Alle skal oppleve anerkjennelse og verdi i Tolletaten

Etaten må i mye større grad klare å ta vare på både nye og «gamle» ansatte. Alle fortjener en god lønn og en anstendig lønnsutvikling. I tiden fremover vil opplevelse av verdi og utvikling være helt avgjørende. Hvis ikke daler motivasjon og pågangsmot, vilje til å bidra og stolthet for etaten. Ikke minst så velger folk å slutte istedenfor å bli. Og for Tolletatens sin del, med tanke på alt som skjer og tiden vi har foran oss – så håper jeg virkelig at vi unngår det.


Karin

Kommentare


bottom of page