Fri flyt av smuglervarer i sommer?

Norsk Tollerforbund advarer om den kritiske bemanningen i Tolletaten, og nå er sommertrafikken i gang.

- Jeg kan med hånda på hjertet si at store deler av landet er åpent. Konsekvensene er fri flyt av smuglervarer, sier forbundsleder Karin Tanderø Schaug til Dagbladet.

- Nå sitter etaten med masse flott utstyr, men vi har ikke ressurser til å «rykke ut». Vi sitter med kamera over hele grensa og når vi ser noe suspekt må vi la det gå fordi vi har ikke folk der, forklarer hun.

Det er 850 ansatte som driver grensekontroll, og Norsk Tollerforbund har ettertrykkelig bevist at hovedgrunnen til at tollerne slutter er lønn. Dårlig lønn.

- Etaten henger enormt etter lønnsmessig. Mange av våre ansatte får jobb i blant annet politiet, arbeidstilsynet, vegvesenet og mattilsynet. Kompetansen vår er veldig attraktiv til betydelig høyere lønn, avslører Schaug.

- Regjeringen må ta ansvar for forpliktelsene de ga på Hurdal i regjeringsplattformen. Vi trenger penger øremerket til ressurser og lønn. Konkurransedyktig lønn. Etaten må ha budsjetter til å kunne konkurrere om tollerne, slår forbundslederen fast.

I artikkelen er det også uttalelser fra Finansdepartement og Tolldirektør Øystein Børmer.