Forfatterens bildeNT Nett

Foreslått omorganisering av VD

Oppdatert: 27. sep.

NT fikk i morges tilsendt drøftingsnotatet angående ny organisering og lokalisering av VD.

Som dere kan se på intranett i dag, innebærer forslaget store endringer, både organisatorisk og personalmessig, sier forbundsleder i Norsk Tollerforbund, Karin Tanderø Schaug

Jeg kan ikke si annet enn at bekymringen for store kompetansetap i etaten eskalerte. Både Drammen, Trondheim samt mange seksjoner i VD på Helsfyr er kraftig berørt, noe NT er sterkt kritisk til, legger hun til.

Forslaget innebærer store personalmessige konsekvenser for mange av NT medlemmer og det får forbundets hovedfokus fremover.

NT må bruke tid på å sette seg inn i forslaget, og vil bruke hele tillitsvalgtapparatet for innspill til drøftingssvaret.

Forbundslederen minner også om at saken nå er foreslått, men ikke endelig avgjort:

Jeg ber i og for seg alle medlemmer som ønsker det, om å sende konstruktive innspill direkte til forbundskontoret også. All tanker og forslag tas imot med stor takk.

Jeg ønsker likevel å poengtere et par ting allerede nå.

1. Det er ikke endelig besluttet noe som helst. I dag viste arbeidsgiver oss sitt første forslag. Dette vil bli nå bli drøftet. Etter drøfting vil Tolldirektøren fatte en beslutning som sendes til Finansdepartementet.

2. NT har allerede sendt Finansdepartementet våre synspunkter. Det ble sendt før sommeren. Dette vil igjen følges opp av NT når etaten har fattet sin endelige beslutning.

3. Vi vet foreløpig ikke noe om omstillingsperiode eller virkemidler. Det vil ha stor betydning for hele omstillingsprosessen og vi håper på snarlig svar på dette. Uansett hvilken retning dette tar.

Etter å ha lest gjennom et par ganger, har NT mye på hjertet og det vil bli orientert om våre innspill til drøfting når den er gjennomført. Drøfting finner sted onsdag 16. oktober.

I de kommende ukene vil NT besøke alle de lokasjonene som er berørt av dette forslaget, slik at medlemmer som ønsker det kan ta kontakt med forbundet direkte for å stille spørsmål og gi sine innspill.

留言